söndag 2 januari 2011

Essä - Marknadsföring i sociala medier


Marknadsföring i sociala medier

Inledning

Nya sociala medier, som facebook, myspace, twitter mfl, tar idag en större del i vår vardag än vad de gjorde för kanske 5-10 år sedan. Facebook lanserades 2004 och har sedan dess växt och har idag 500 miljoner användare runt om i världen, och anses vara ett av de största nya sociala medierna. Man beräknar att ungefär hälften av alla användare loggar in varje dag på facebook (Wikipedia 2010). Med den utveckling som har blivit med facebook och andra sociala medier finns det en möjlighet för företag att marknadsföra sig där deras kunder befinner sig. 2007 gjorde Mark Zuckerberg, en av grundarna till facebook, en revolutionerande förändring av facebook. Han gjorde det nämligen möjligt för vem som helst att bygga applikationer som kunde användas på facebook. Detta gjorde det möjligt för företag att marknadsföra sig och nå ut till kunder på ett nytt sätt, med hjälp av facebook (Dunay & Krueger 2010, s.1).
Dunay & Krueger skriver även att om facebook skulle vara ett land, skulle det hamna på 6:e plats över mest antar invånare. Tänk vilken möjlighet för företagare att kunna nå ut till så många människor via ett och samma medium, som dessutom är gratis (2010, s.9).
Lardinois skriver om hur sociala medier har ändrat vårt sätt att interagera med varandra på internet, och att när konsumenterna nu har lärt sig hur de kan använda sig av sociala medier så förväntar de sig att kunna kommunicera även med företagen. Han menar även att studier som gjorts visar att 93 % av den amerikanska befolkningen vill att företag ska finnas tillgängliga på sociala nätverks siter (2008, skärmsida 1).
I marknadsföring är det alltid viktigt att synas, syns man inte så finns man inte brukar det heta. Med alla nya sociala medier som växer fram nu är det viktigt för företagen att hänga med. Facebook är ett bra medium för marknadsföring, vare sig du är en artist, offentlig person, fotograf, större företag eller en icke vinstdrivande organisation. Det är enkelt att skapa en facebook-sida och få kunder (eller fans som det kallas på facebook)att hitta den. Varje dag blir 3,5 miljoner facebookanvändare ”fans” av en sida, enligt eMetric´s i februari 2009 (Dunay & Krueger 2010, s.9). Så man kan enkelt skapa sig en kundkrets, oberoende om man är ett stort företag med tusentals kunder, eller ett litet lokalt företag med en lokal kundkrets.



Frågeställning

Facebook bildades med intentionen att göra det lättare att hålla kontakt med sina vänner och sin familj. Att enkelt kunna dela med sig av sin vardag i bilder och små statusuppdateringar till sina vänner (Zuckerberg 2010). Är det då rätt plats för företag och organisationer att marknadsföra sig på, eller ska de vara fritt från reklam och marknadsföring? Gör det skillnad att man som användare, och kund, aktivt kan välja om man vill ta del av marknadsföringen, eller skapar det irritation på en site som användaren använder till sina sociala kontakter? Ur användarperspektivet utifrån företagets synvinkel:
Är facebook ett bra socialt media att marknadsföra sig på?

Utredning

Weber skriver om sociala nätverk som platser där människor med samma intressen samlas för att diskutera sina åsikter och tankar. Facebook är ett av dessa hundratals sociala nätverk. Han skriver att sociala medier är gratis verktyg som skapas av entreprenörer och privatpersoner på internet (2009, s. 4). I de traditionella företags- och förläggarkontrollerade media så som kvällstidningar, magasin, radio och tv är kommunikationen helt enkelriktad, professionella skribenter och journalister editeras innan deras verk ges ut till allmänheten. Bloggar och liknande onlineverktyg däremot kontrolleras endast av användaren själv och har därför kallats ”medborgar- journalister”. De sociala medierna ger även möjlighet till feedback från allmänheten i form av kommentarer och diskussionsforum (2009, s.5-6). 
Weber tar upp ett exempel om hur social media kan fungera bättre än traditionell reklam. När BMW lanserade sin Mini Cooper 2002 använde man sig av utbredda okonventionella kampanjer på internet, en komisk minserie på deras hemsida som var en egen version av den populära tv-serien Starsky & Hutch bl.a. tillsammans med reklamkampanjer i tidningar och en hemsida som hela tiden förnyades med nya funktioner blev deras Mini Cooper en succé. Efter ett tag dalade dock intresset och man bad då MotiveQuest att göra en undersökning bland olika sociala nätverk, bloggar och specialiserade bilsidor som Yahoo Autos, för att se vad folk sa om Mini Coopern. Resultatet menar VD Rabjohns var att folk som redan hade en Mini Cooper inte bara pratade om prestanda och köregenskaper utan de lade gärna upp bilder, berättade var de hade varit med bilen och de delade ett gemensamt umgängessätt, ”the Mini way”. Detta ledde till att företaget erbjöd bloggare att testköra bilen, man anställde en bloggare som gjorde podcasts från olika events. Webbsidan fick en Minimail, som gjorde det enkelt för kunder att få virtuella vykort mm, som gjorde att konversationen var igång igen. Företaget menar att även om försäljningen inte ökar markant så ser de ett ökat intresse för märket och man pratar mycket om bilen, vilket i sin tur kan leda till ett köp i framtiden (2009, s. 6-8).

Detta blir ett bra exempel på hur sociala medier används för marknadsföring, man vill att den traditionella mun-till-mun metoden ska fungera på samma sätt som alltid, att folk sprider bra information vidare till sin omgivning, fast virtuellt.
Dunay & Krueger (2010, s. 15-16) skriver att det som är bra med just facebook är att man är där kunderna är, och att man kan engagera kunderna i sin marknadsföring. Oasvett om man är ett stort företag som t ex Coke, Nutella, Pringles som har flera tusen ”fans” eller om man har ett litet företag med några hundra så kan man engagera sina kunder genom att lägga upp roliga bilder för att marknadsföra sig, eller starta diskussioner om sina varor, vilket i sin tur bidrar till både feedback från kundgruppen samt att användarna sprider vidare sidorna till sina vänner, och kundgruppen blir större.
Företag kan även använda sig av facebook för att skapa kontakter med andra företag (Dunay & Krueger 2010, s.17). Av många av de liknande anledningarna till att man använder facebook för att skapa kundkontakter, man kan annonsera om jobb, om nya events företaget ska anordnar mm. Företag har lika stor nytta av detta för att skapa nya samarbetspartners menar Dunay & Krueger (2010, s.17-18).
Ett problem och den risk som finns för företaget att ta hänsyn till är att den diskussionen som uppstår inom det sociala mediet inte endast blir positiv. Det kan finnas kunder som har dålig erfarenhet av företaget som får möjlighet att ventilera sina negativa åsikter i diskussionen (Weinberg 2009, s.17). Weinberg menar att det är en fråga om att våga släppa kontrollen om kommunikationen. Det behöver inte vara endast negativt med dessa åsikter, utan Weinberg menar att det blir väldigt viktigt att företaget inte bara ignorerar åsikterna utan tar hjälp av dem, lyssna och lära. Det är fortfarande kunderna som är viktigast att lyssna på och även om det ser illa ut måste man ta till sig även det negativa och utvecklas av det. Weinberg menar även att det är viktigt att studera och lära sig hur de sociala medierna fungerar för att veta hur man ska göra för att lyckas med sin marknadsföring (2009, s.17).

Slutsats

Facebook är som bevisat en av de största sociala mediaplattformarna som finns just nu, med sina 500 miljoner användare. Att företag och privatpersoner vill använda det i syfte att marknadsföra sig är inte varken konstigt eller dåligt. Facebook har förstått betydelsen av detta och har skapat ett flertal olika sidor själva som hjälper både företag som vill marknadsföra sig och icke vinstdrivande organisationer som vill sprida sina budskap på sidan (facebook/marketing). På sidan för marketing har man tips och hjälpmedel om hur man bäst lyckas, men även exempel på olika företag som lyckas med sin marknadsföring, kampanjer som lyckats osv. Det är personalen på facebook som skapar och uppdaterar sidan, man vill främja användandet av facebook för företag, och även hjälpa dem använda facebook på rätt sätt.
Coon (2010, s.19) skriver precis som Weinberg att företag blir ”vänner” med sina kunder på facebook, man får kritik i realtid och kan svara på kritiken direkt när den kommer, man kan tillsammans med kunderna hitta lösningar och utveckla produkter eller idéer. Det är ett bra sätt att marknadsföra sig på eftersom facebook underlättar spridningen av budskapet, en kund – eller ”vän”- tar del av informationen och sprider vidare till nästa person som i sin tur delar med sig av informationen till sina vänner osv. Det blir en modern form av mun-till-mun spridning.
Det negativa som kunderna kan uppleva är att deras facebook ”spamas”, att de nyhetsflöden man vill ha och får från sina vänner blandas med marknadsföring från företag. Jag tror dock inte att detta är ett så stort problem att det ska uppfattas som en stor nackdel, eftersom användaren själv väljer vilka sidor han eller hon vill ”gilla”, och därmed tillåter nyheter från sidan. Lika lätt är det att ta bort just det företaget som man tycker stör sin facebook.
Som men all marknadsföring gäller det att man ska vara där kunderna är, och om man har en målgrupp som är facebook användare så är det ett mycket användbart verktyg att marknadsföra sig med. Studier visar att iaf större delen av det amerikanska folket vill att företag ska finnas hos deras sociala medier, och facebook har gjort ett smart verktyg för marknadsföring.
Så facebook är ett bra verktyg för marknadsföring, det är där kunderna finns. Coon skriver (2010, s.19) att det är svårt att veta vad framtiden håller för företagen men sociala medier kommer bara att fortsätta växa. Vilket innebär att om företagen vill hänga med sin marknad blir de tvungna att lära sig att använda sociala medier. 


Referenser

Coon, Maddy (2010) Social Media Marketing: Successful Case Studies of Businesses Using Facebook and YouTube With An InDepth Look into the Business Use of Twitter. [Elektronisk] Tillgänglig: http://comm.stanford.edu/coterm/projects/2010/maddy%20coon.pdf [2010-12-27]
 Communication M.A. Project, Stanford university.

Dunay, Paul & Krueger, Richard (2010) Facebook marketing for dummies. Wiley Publishing, inc. Hoboken, Indianapolis, Indiana. 

Facebook/marketing (2010) (senast ändrad 16 december 2010) [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.facebook.com/marketing [2010-12-27]

 Lardinois, Frederic (2008) Study:93 Percent of Americans Want Companies to have Presence on Social Media Site. [Elektronisk] Read Write Web. Tillgänglig: http://www.readwriteweb.com/archives/study_social_media_presence.php#more [2010-12-26]

Webber, Larry (2009) Marketing to the social web: how digital customer communities build your business. Hoboken, New Jersey. John Wiley & Sons, Inc.
   
Weinberg, Tamar (2009) The New Community Rules: Marketing on the Social Web. O´Reilly Media, Inc., 1005 Gravenstein Highway North, Sebastopol. United States of America. 

Wikipedia/facebook/ (2010) (senast ändrad 8 december 2010)[Elektronisk]Tillgänglig: en.wikipedia.org/wiki/Facebook [2010-12-08]

Zuckerberg, Mark (2010) Intervju CBS 60 minutes part 1 Tillgänglig: cbsnews.com/video/watch/?id=7120522n&tag=contentBody;housing [2010-12-10]






13 kommentarer:

  1. Vilken artikel räknar du som den vetenskapliga?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag tycker din essä var väldigt intressant att läs med tanke på att du har ett intressant och aktuellt ämne. Du har även en röd tråd genom hela och håller dig till ämnet. Du får fram ett bra och relevant svar på frågeställningen.
    Jag har inget att anmärka på, utan jag tycker att essän var bra. :)
    / Angelica Lööv

    SvaraRadera
  3. Jag anser att både Maddy Coons uppsats och undersökningen som Frederic Lardinois kan räknas som vetenskapliga. Lardinois är publicerad i två olika webbbaserade tidningar, som en artikel.

    SvaraRadera
  4. Hej! Intressant uppsats!

    Ämnet på din essä är marknadsföring i sociala medier men i inledningen tar du i princip bara upp Facebook. Kanske försöka få in några andra på nått hörn?

    Gillar delen "frågeställning" även om det kanske är lite för många olika frågeställningar, kunde vart lite rakare, men skapar intresse! Bra!

    Gillar du tagit med tex. den storyn om Mini Cooper i utredningen. De är typiskt exempel på bra användning av social media.

    Saknar en uppdelning mellan utredning och diskussion. Hade vart kul att läsa mer om dina tankar och hur du resonerar. Även slutsatsen känns lite för mycket "efterforskning" och inte så mycket som ett svar på din frågeställning. Kanske låter som att jag hade mycket att anmärka på, men överlag gillade jag din essä och ämnet är ju jätteintressant!

    //Thomas

    SvaraRadera
  5. tack Thomas för en bra rewiew.
    Jag håller med om att ämnet är lite diffust, eftersom jag endast tänkt titta på marknadsföring via facebook så bör jag ändra titeln, kanske ska ha frågeställningen som överskrift istället.

    Jag håller med om att det blev lite många frågor, ska försöka korta ner det lite. Anledningen är just för att skapa intresse, så det är var bra att du tyckte det gjorde det, och för att förtydliga vad jag menar med frågeställningen.

    Diskussion och egna åsikter har jag missat helt märker jag nu, det skulle väl vara en diskuterande uppsats så det får jag ändra på.

    Tack igen!
    Och tack angelica! :)

    SvaraRadera
  6. En webbtidning räknas inte som vetenskaplig publicering även om formatet är av typ artikel. Och Coons material är en projektrapport.

    SvaraRadera
  7. Okej. Jag har nu letat upp en vetenskaplig artikel och använt den i essän. Hoppas den är ok. Det är Li & Lien; An endorser discovering mechanism for social advertising, som jag menar.

    SvaraRadera
  8. (Updatering på review)

    Hej! Tipsade även Angelica om följande sak, men då era essäer var såpass liknande tänkte jag att det kanske kan vara nyttigt för dig också! På Internetstatistik (2011) finns en artikel om att hälften surfar privat på jobbet. Detta kanske kan vara något att ta upp i din essä?

    Internetstatistik (2011) Hälften surfar privat på jobbet [Elektronisk] Tillgänglig: [2011-01-13]

    /Thomas

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. edit*

    Internetstatistik (2011a) Hälften surfar privat på jobbet [Elektronisk] < http://www.internetstatistik.se/content/2926-halften-surfar-privat-pa-jobbet.html > Tillgänglig: [2011-01-13]

    Hittade även till som kan hjälpa

    Internetstatistik (2011b) Hälften av alla svenskar är med i sociala nätverk [Elektronisk] Tillgänglig: < http://www.internetstatistik.se/content/2773-halften-av-alla-svenskar-ar-med-i-sociala-natverk.html > [2011-01-13]

    SvaraRadera
  11. Den nya artikeln är Ok men du har formulerat referensen fel.
    Yung-Ming Li and Nine-Jun Lien. 2009. An endorser discovering mechanism for social advertising. In Proceedings of the 11th International Conference on Electronic Commerce (ICEC '09).[Elektronisk] ACM, New York, NY, USA, 125-132. DOI=10.1145/1593254.1593272 http://doi.acm.org/10.1145/1593254.1593272

    SvaraRadera
  12. Lennarth: Tack, nu har jag ändrat referensen i den färdiga essän.

    Thomas; Båda artiklarna passade bra, ska läsa igenom dem och se om det finns något jag vill lägga till i min essä. Annars är det bra att det finns fler artiklar som styrker argumenten i essän.

    SvaraRadera
  13. Intressant och bra! Har själv skrivit om ett liknande ämne, men mer fokuserat på hur företagen använder sig av sociala media. Gordgamers internet artikel på Mashable.com tror jag säkerligen att du varit inne och kollat på. han skriver att om företag ska lyckas i sociala media behöver de fokusera mindre på sina produkter och mera på sina kunder. detta för att ge företagen en bättre framtoning på nätet. så att kunderna förstår att det faktiskt sitter en helt vanlig person i andra sidan av näten som de kan relatera till.

    För övrigt tycker jag att du skrivit en riktigt bra och underhållande essä! Bra jobbat!


    Gordgamer, Soren (2009). 4 Ways Social Media is Changing Business
    [Elektronisk] Mashable, 22 september. Tillgänglig:
    [2010-02-27].

    SvaraRadera